Algemene voorwaarden

Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden van de Stichting Triple C te Schiedam februari 2020

Stichting Triple C verzorgt collectieve maatschappelijke diensten en voorzieningen ter verbetering van het welzijn van bewoners c.q. burgers. De Stichting maakt een koppeling tussen zorg, welzijn en cultuur in de breedste zin het woord en het verrichten van alles wat hiermee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.

De onderstaande voorwaarden gelden vanaf 1 oktober 2018 voor alle opdrachtgevers, inclusief particulieren, tenzij wettelijke en/of andere dwingende (overheids-) regelingen hieraan een andere invulling geven.

Deze voorwaarden worden verondersteld te zijn verstrekt aan iedere opdrachtgever, voorafgaand aan of gelijktijdig met de acceptatie van de opdrachtnemer. Desgevraagd worden de voorwaarden toegezonden. De voorwaarden zijn eveneens te raadplegen op de website www.stichtingtriplec.nl.

Artikel 1. Definities:

In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.

Opdrachtgever: de partij (natuurlijke- of rechtspersoon) die de opdracht geeft Opdrachtnemer: Stichting Triple C
Artikel 2. Algemeen:

  1. 2.1.  Deze algemene leverings- en betalingsvoorwaarden zijn toepassing op alle aanbiedingen, werkzaamheden, offertes, adviezen, opdrachten en overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever. Afwijkingen op deze Algemene Leverings- en Betalingsvoorwaarden zijn slecht gelding indien deze schriftelijk zijn overeengekomen.

  2. 2.2.  Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod schriftelijk na- en uitdrukkelijk anders is aangegeven.

  3. 2.3.  De toepasselijkheid van de door de Opdrachtgever gehanteerde Algemene
    Voorwaarden wordt uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders wordt overeengekomen.

  1. 2.3.  De dienstverlening van opdrachtnemer bestaat uit het verzorgen van collectieve maatschappelijke diensten en voorzieningen ter verbetering van het welzijn van bewoners c.q. burgers, waaronder het (mede) organiseren van events, lezingen, workshops etc. die als zodanig raakvlakken hebben met ‘Care, cure & Culture’.

  2. 2.4.  Mocht enige bepaling van deze Algemene Leverings- en Betalingsvoorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, zullen de overige bepalingen volledig van kracht blijven en zal (zullen) de nietige of vernietigde bepaling(en) van deze Algemene Leverings- en Betalingsvoorwaarden worden vervangen door (een) geldige bepaling(en) waarbij zoveel mogelijk het doel en strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen

 

Artikel 3. Totstandkoming overeenkomst:

3.1 De overeenkomst komt tot stand op het moment dat door Opdrachtnemer en Opdrachtgever een opdrachtbevestiging is verstuurd en een eventueel verlangd voorschot is betaald.

  1. 3.2.  De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd tenzij uit de inhoud, aard of strekking van de opdracht voortvloeit dat deze voor onbepaalde tijd is aangegaan.

  2. 3.3.  Alle diensten die door Opdrachtnemer worden geleverd worden uitgevoerd naar beste inzicht en vermogen overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap. Opdrachtnemer stelt indien en in zoverre mogelijk Opdrachtgever steeds op de hoogte van de gemaakte vorderingen in de uitvoering van de opdracht.

Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst:

  1. 4.1.  Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke persoon c.q. personen de verleende opdracht wordt uitgevoerd, doch neemt daarbij de door Opdrachtgever kenbaar gemaakte wensen zoveel mogelijk in acht.

  2. 4.2.  Indien Opdrachtnemer derden bij de uitvoering van de opdracht wenst te betrekken, zal hij daartoe slechts overgaan indien dit naar het oordeel van Opdrachtnemer een goede of efficiënte uitvoering van de opdracht bevordert.

  3. 4.3.  Indien Opdrachtnemer of de medewerkers van Opdrachtnemer op locatie van Opdrachtgever werkzaamheden verrichten, zal Opdrachtgever kosteloos voor de door Opdrachtnemer of de medewerkers van Opdrachtnemer in redelijkheid gewenste faciliteiten zorgdragen (bijvoorbeeld telecommunicatie of internetfaciliteiten).

Artikel 5. Informatie:

  1. 5.1.  Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke Opdrachtnemer overeenkomstig zijn oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende opdracht, tijdig in de door Opdrachtgever gewenste vorm en op de door Opdrachtnemer gewenste wijze ter beschikking te stellen aan Opdrachtnemer. Eventuele kosten om informatie en gegevens te verkrijgen zijn voor rekening van opdrachtgever, tenzij in de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever anders is overeengekomen.

  2. 5.2.  Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die, in verband met de uitvoering van de opdracht, van belang kunnen zijn.

  3. 5.3.  Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden.

  4. 5.4.  Indien en voor zover Opdrachtgever zulks verzoekt en indien zulks van toepassing, worden de aan Opdrachtnemer ter beschikking gestelde originele bescheiden met een formele status zoals (notariële) stukken, beschikkingen en overheidsvergunningen, aan Opdrachtgever geretourneerd. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor, een deugdelijke onderbouwing van de werkzaamheden, kopieën van deze bescheiden in het door Opdrachtnemer aan te leggen dossier op te nemen.

  5. 5.5.  De uit vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende extra kosten ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en bescheiden, komen voor rekening van Opdrachtgever.

  6. 5.6. Indien Opdrachtgever onvoldoende of onjuiste informatie aan Opdrachtnemer verstrekt of heeft verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de overeenkomst te ontbinden en Opdrachtgever aansprakelijk te stellen voor eventuele hieruit voortvloeiende schade.


Artikel 6. Gewijzigde omstandigheden:

Mochten de omstandigheden waarvan Opdrachtgever en Opdrachtnemer op het moment van totstandkoming van de overeenkomst zijn uitgegaan zich zo aanmerkelijk wijzigen, dan wel dat tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen en dat daardoor naleving van een of meer van deze voorwaarden in redelijkheid van een der partijen niet kan worden verlangd, dan zal overleg plaatsvinden over tussentijdse wijziging van de overeenkomst.

Artikel 7. Tarief:

  1. 7.1.  Het tarief ten aanzien van de ter verrichten werkzaamheden wordt per opdracht door Opdrachtnemer vastgesteld of als voorschot geschat. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst, doch voordat de opdracht geheel is uitgevoerd, lonen en/of prijzen een wijziging ondergaan, is Opdrachtnemer gerechtigd het overeengekomen tarief dienovereenkomstig aan te passen, tenzij Opdrachtgever en Opdrachtnemer hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt. Overige kosten, zoals o.a. administratie en porto, reis- en verblijfkosten, telefoon-, fax-, e-mailkosten worden geacht in het vaste tarief te zijn begrepen, tenzij in de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever anders wordt overeengekomen.

  2. 7.2.  Het (geschatte) bedrag van opdrachtnemer en de overige kosten, zo nodig vermeerderd met declaraties van ingeschakelde derden, wordt voorafgaand aan de werkzaamheden als voorschot aan Opdrachtgever in rekening gebracht, tenzij Opdrachtgever en Opdrachtnemer hierover schriftelijk andere afspraken hennen gemaakt. Pas na ontvangst van de (deel) betaling wordt een aanvang met de werkzaamheden gemaakt. Schade en/of risico voortvloeiend uit niet of te late betaling, is voor opdrachtgever. Over alle door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen wordt de omzetbetaling afzonderlijk in rekening gebracht, tenzij in de overeenkomst wordt aangegeven dat deze inclusief het verschuldigde totaalbedrag is.

Artikel 8. Betaling:

  1. 8.1.  Betaling door Opdrachtgever dient zonder enige schuldvergelijking te geschieden in euro’s middels storting of overmaking op een door Opdrachtnemer aangewezen bankrekening, binnen 8 dagen factuurdatum, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Bezwaren tegen de hoogte van de ingediende declaraties schorten de betalingsverplichting niet op.

  2. 8.2.  Indien Opdrachtgever niet binnen de in art. 8.1. genoemde termijn heeft betaald, is Opdrachtnemer gerechtigd, nadat hij Opdrachtnemer ten minste eenmaal heeft aangemaand te betalen, zonder nadere ingebrekestelling en onverminderd de overige rechten van Opdrachtnemer, vanaf de vervaldag Opdrachtgever de wettelijke rente in rekening te brengen tot op de dag van algehele voldoening.

8.3 Alle in het kader van de nakoming van de tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer gesloten overeenkomst(en) door Opdrachtnemer te maken gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten komen voor rekening van Opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten bedragen tenminste 15% van het, met inbegrip van de in art. 8.2. genoemde rente, door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verschuldigde bedrag.

 

Artikel 11. Geheimhouding:

  1. 11.1.  Tenzij er sprake is van een wettelijke of beroepsplicht tot bekendmaking, is Opdrachtnemer verplicht tot geheimhouding tegenover derden.

  2. 11.2.  Behoudens met toestemming van Opdrachtgever is Opdrachtnemer niet gerechtigd de informatie die aan hem door Opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld aan te wenden voor een ander doel dan waarvoor deze werd verkregen. Hierop wordt echter een uitzondering gemaakt in het geval Opdrachtnemer voor zichzelf in een administratieve-, civiele-, of strafprocedure optreedt waarbij deze stukken van belang kunnen zijn.

  3. 11.3.  Opdrachtgever zal de inhoud van rapporten, adviezen of andere al of niet schriftelijke uitingen van Opdrachtnemer, die niet zijn opgesteld of gedaan met de strekking derden van de daarin neergelegde informatie te voorzien, niet openbaar maken, tenzij Opdrachtgever daartoe schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer heeft verkregen.

  4. 11.4.  Opdrachtnemer zal zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan door hem ingeschakelde derden.

Artikel 12. Reclames:

  1. 12.1.  Alle reclames terzake van de verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag dienen schriftelijk binnen 30 dagen na de verzenddatum van de stukken of informatie waarover Opdrachtgever reclameert, dan wel binnen 30 dagen na ontdekking van het gebrek, indien Opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan Opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt door Opdrachtgever. Na het verstrijken van voornoemde termijnen wordt opdrachtgever geacht de verrichte werkzaamheden en/of facturen te hebben geaccepteerd.

  2. 12.2.  Reclames als in art. 12.1 bedoeld, schorten de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.

  3. 12.3.  Ingeval van een terecht uitgebrachte reclame heeft Opdrachtnemer de keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte tarief, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de opdracht tegen restitutie naar evenredigheid van door Opdrachtgever reeds betaald tarief.

Artikel 13. Termijnen:

  1. 13.1.  Indien Opdrachtgever een vooruitbetaling verschuldigd is of voor de uitvoering benodigde informatie ter beschikking dient te stellen, gaat de termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden afgerond niet eerder in dan dat de betaling geheel is ontvangen, respectievelijk de informatie en/of materialen ter beschikking zijn gesteld.

  2. 13.2.  Gelet op het feit dat de duur van de opdracht kan worden beïnvloed door allerlei factoren, zoals de kwaliteit van de informatie die Opdrachtgever vertrekt en de medewerking die door Opdrachtgever wordt verleend, zijn de termijnen waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn afgerond, slechts te beschouwen als fatale termijnen indien dit uitdrukkelijk is overeengekomen.

  3. 13.3.  De overeenkomst kan – tenzij vaststaat dat uitvoering blijvend onmogelijk is – door Opdrachtgever niet wegens termijnoverschrijding worden ontbonden, tenzij Opdrachtnemer de overeenkomst ook niet of niet geheel uitvoert binnen een hem na afloop van de overeengekomen leveringstermijn schriftelijk aangezegd redelijke termijn. Ontbinding is dan toegestaan conform art. 6:625 BW.

Artikel 14. Aansprakelijkheid:

  1. 14.1.  Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor zover uit dit artikel blijkt.

  2. 14.2.  Indien de fout wordt gemaakt doordat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie verstrekt, is Opdrachtnemer voor de ontstane schade niet aansprakelijk. Indien Opdrachtgever aantoont dat hij schade heeft geleden door een fout van Opdrachtnemer welke bij zorgvuldig handelen zou zijn vermeden, is Opdrachtnemer voor schade aansprakelijk tot ten hoogste het bedrag van de vergoeding die Opdrachtnemer voor de werkzaamheden in het kader van de opdracht heeft ontvangen.

  3. 14.3.  Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, tenzij Opdrachtgever aantoont dat de schade geen verband houdt met verwijtbaar handelen zijnerzijds danwel veroorzaakt is door opzet of daarmee gelijk te stellen grove nalatigheid van Opdrachtnemer.

  4. 14.4.  Aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor indirecte schade, waaronder mede begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie is te allen tijde uitgesloten.

  5. 14.5.  De in art. 14.1 neergelegde aansprakelijkheidsbeperking wordt mede bedongen ten behoeve van de door Opdrachtnemer voor de uitvoering van de opdracht ingeschakelde derden, die derhalve hierdoor een rechtstreeks beroep op deze aansprakelijkheidsbeperking hebben.

  6. 14.6.  Opdrachtnemer zal de werkzaamheden naar beste vermogen uitvoeren. Er bestaat echter geen enkele garantie op enig resultaat. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor negatieve resultaten.

  7. 14.7.  Stichting Triple C is als organisator niet aansprakelijk noch kan aansprakelijk worden gesteld voor welke schade dan ook terzake annulering van overheidswege, veiligheidsoverwegingen, weersomstandigheden of in opdracht van het RIVM, of incidenten, ongevallen, tenzij deze schade schriftelijk door de stichting wordt erkend. Een schadevergoeding zal te allen tijde beperkt zijn tot het bedrag dat uit hoofde van de beroeps/ bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van Stichting Triple C zal worden uitgekeerd.

Artikel 15. Toepasselijk recht:

  1. 15.1.  Op elke overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer waarop deze voorwaarden van toepassing zijn in Nederlands recht toepassing.

  2. 15.2.  Alle geschillen tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer die mochten ontstaan en waarover niet in onderling overleg een oplossing kan worden bereikt, zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Rotterdam.