info@stichtingtriplec.nl of   06 - 29 44 81 70

Dickens Festijn Schiedam

Zaterdag 17 december 2022 van 10 tot 20 uur

Met veel plezier en enthousiasme hebben wij in 2019 het Dickens Festijn in Schiedam georganiseerd. Wij hebben dit met veel partijen in, om en uit Schiedam gedaan waaronder heel veel enthiosiaste vrijwilligers. Het was een geslaagd festijn wat zeker voor herhaling vatbaar is. Helaas heeft corona ervoor gezorgd dat het festijn in 2020 en 2021 niet door is gegaan.

Vol goede moed kijken we nu uit naar zaterdag 17 december 2022 om er weer een geweldig feest van te maken voor, door en met Schiedammers en alle belangstellende.

Wat, wanneer, hoelaat en waar:
Dickens Festijn Schiedam | Feest en kerstmarkt in een gezellige historische sfeer - gratis toegankelijk.

zaterdag 17 december van 10.00 tot 20.00 uur.
Lange Kerkstraat, Grote Kerk en Land van Belofte in Schiedam Centrum.

Laatste nieuws

Na overleg met de gemeente Schiedam heeft Stichting Triple C besloten om het Dickensfestijn te laten plaatsvinden op zaterdag 17 december van 10.00 uur tot 20.00 uur. (zondag 18 december komt te vervallen)

De aangescherpte wet- en regelgeving heeft de doorslag gegeven voor de wijziging van 2 naar 1 dag en de verschuiving van het evenemententerrein. Het veiligheidsplan en het traject zijn herzien, met behoorlijke consequenties voor het programma en het budget.

De grootste wens van Stichting Triple C om het Dickens Festijn gratis te houden is daardoor overeind gebleven. Het Scrooge verhaal, met grote contrasten tussen arm en rijk, is helaas ook in Schiedam weer actueel. Daarom vond de organisatie het belangrijk iedereen een
feestelijke en sfeervolle dag te kunnen bezorgen. Het festijn en alle optredens zijn gratis en toegankelijk voor iedereen en ook alle kinderactiviteiten zijn gratis.

De zorgvuldig gekozen programmering voor jong en oud zorgt voor een feestelijke dag voor alle inwoners van Schiedam.
De Lange Kerkstraat, de Grote Kerk én het Land van Belofte worden omgetoverd in de 19e - eeuwse sfeer van Charles Dickens, met een kerstmarkt, een decor van ambachten, straattoneel, figuranten, zangkoren, dichters, kinderactiviteiten en nog veel meer.

De Grote Markt sluit met de grote kerstboom naadloos aan op het evenemententerrein. Horeca en de winkeliers zijn gevraagd om aan te haken bij het Dickens thema. Ook is er een Dolle Dwaze Dickens Kortingsactie. Op koopzondag 18 december zijn er 2 bijeenkomsten in de Grote Kerk in Kerstsfeer dus het belooft een sfeervol weekeind te worden in het hele stadscentrum.

De voorbereidingen voor het Dickens Festijn zijn al bijna een jaar gaande. In de bejaardentehuizen wordt er druk gehaakt aan omslagdoeken en worden er handwarmers en sjaals gebreid. Het team van naaisters is al maanden bezig met het maken van kostuums. De repetities van zangkoren en toneel zijn in volle gang. Ook worden er vrijwilligers ingezet voor sfeerbeheer, catering, decorbouw en hand en spandiensten. Totaal zijn er zo’n honderd vrijwilligers bezig; dat is ondertussen een ware Dickensfamilie.

Stichting Triple C nodigt iedereen uit voor het gratis Dickens Festijn op 17 december in Schiedam. Kom naar de kerstmarkt en geniet mee van straattoneel, muziek en dans. Het wordt een hele gezellige dag. Het Dickens Festijn duurt extra lang: van 10:00 uur tot 20:00 uur.

Aan het programmaboekje wordt gewerkt maar als je niks wilt missen, houd dan de website en socials in de gaten.

Hou voor het laatste nieuws ook onze facebook pagina in de gaten.

Help je mee?

Een geweldig festijn neerzetten kunnen we alleen samen met jullie hulp en input. Help je mee?

Kom je als bezoeker of doe je mee als figurant? Wil je op de kerstmarkt staan of als winkelier of horeca meedoen met een leuke actie of wil je sponser zijn? Laat het ons weten en schrijf je in.

Feest in een historische sfeer.

Schiedam heeft met zijn historische binnenstad het perfecte decor voor een Dickens Festijn! Wist je dat er bij Drukkerij Roelants op Lange Haven 141 in Schiedam rond 1867 Nederlandse vertalingen van de werken van Charles Dickens zijn gedrukt.

Acteurs en figuranten in Dickens klederdracht zullen de bezoekers vermaken. Het straattoneel zal met een Schiedamse twist zijn, dit houdt in dat de geschiedenis van Schiedam in de opgevoerde toneelstukjes terug komt. Geniet van de muziek en de zangkoren en koop wat leuks op de kerstmarkt. Ook zal er een ruim aanbod aan kinderactiviteiten zijn.

Save the date want er zal weer voldoende te beleven zijn!

Gratis toegankelijk.

Wij vragen geen entree voor het festijn omdat we iedereen de kans willen geven om mee te genieten, ongeacht wat ze te besteden hebben. Voor iedere Schiedammer iets aanbieden en mee laten doen is de kracht van Stichting Triple C. De dagen moeten laagdrempelig zijn om naartoe te komen en een heel open karakter hebben.

Alle activiteiten van Stichting Triple C zijn open en toegankelijk voor iedereen. We proberen alle drempels (betalen, selectie of auditie) altijd te voorkomen. Hierdoor vallen alle hiërarchieën, cultuurverschillen, status, etc. weg en dat sluit aan bij onze missie. Samen, met elkaar er wat moois van maken!

Extra leuk om juist nu alles duurder wordt weer eens gratis met het hele gezin ergens naartoe te kunnen.

Draag jij het Dickens Festijn een warm hart toe? Wij zijn afhankelijk van fondsen, subsidies en donaties. Door jullie hulp en financiele ondersteuning kunnen wij als non-profit en vrijwilligers organisatie het Dickens Festijn organiseren en GRATIS aanbieden aan Schiedammers en belangstellenden.

Dus help mee, elke euro wordt goed besteedt.

Figuranten gezocht

Gekleed in 19e-eeuwse kleding, in de stijl van de tijd waarin Charles Dickens zijn beroemde verhalen schreef, kan jij op 17 en 18 december het stralende middelpunt zijn in het centrum van Schiedam.

Meldt je aan om of als figurant een kleine rol te spelen. Het worden gegarandeerd hele leuke repetities en speeldagen! Doel is plezier maken!

We zoeken 50 tot 60 personen van verschillende leeftijden! Ook kinderen zijn welkom (onder begeleiding van een volwassenen)

In een aantal bijeenkomsten ga je met een professionele regisseur je rol doornemen, oefenen en kleding passen.

De bijeenkomsten zijn tussen 13:00-17:00 uur in Schiedam centrum op:
Zondag 6-11-‘22 Aftrap & Rolverdeling figuranten
Zondag 13-11-‘22 Kleding (ver)maken en kostuums inventariseren en repetitie figuranten
Zondag 20-11-‘22 Repetitie figuranten, hand en spandiensten bespreken
Zondag 27-11-‘22 Repetitie figuranten, hand en spandiensten bespreken
Zondag 04-12-‘22 Repetitie figuranten, hand en spandiensten bespreken
Zaterdag 10-12-‘22 Generale repetitie figuranten
Zondag 11-12-‘22 Briefing en draaiboek. Laatse puntjes op de i. Bijeenkomst stagiaires o.b.v. Tom.

Na inschrijving ontvang je uitgebreide informatie en de juiste locatie gegevens.

Kerstmarkt standhouders gezocht

Voor de kerstmarkt zijn kramen van 4 meter te huur of een grondplaats. De bedoeling is om feestmaand- of kerst gerelateerde producten te verkopen. Geef dit ook door in je netwerk. Er wordt gezorgd voor stroompunten dus we hopen dat een ieder zijn kraam zo gezellig mogelijk aankleedt en zelf ook in Dickens style verkleed komt.

Prijzen gelden voor 1 dag op zaterdag 17 december van 10:00 tot 20:00 uur:
Kraam van 4 meter € 60,- | Grondplaats € 45 ,- | Stroom € 5,-

Ook hebben we dit jaar een beperkt aantal plaatsen voor goede doelen en enthousiaste hobbyisten. 2 meter voor € 30,- incl. stroom. (onderdeel van een 4 meter kraam)

Op de kerstmarkt komen ook oude ambachten te staan die demonstraties laten zien.

Ondernemers Schiedam e.o.

Draag jij het Dickens Festijn ook een warm hart toe? Alleen door samenwerking, jullie inzet en deelname, financiële ondersteuning of sponsoring in natura kunnen wij als non-profit stichting het Dickens Festijn organiseren en GRATIS aanbieden aan de bezoekers.

Doe mee en help om het Dickens Festijn op zaterdag 17 en zondag 18 december 2022 nog leuker en gezelliger te maken. Laten we met elkaar de bezoekers een geweldige beleving aanbieden in de prachtige historische binnenstad.

Er zijn een aantal acties bedacht waar je als ondernemer aan mee kan doen om jezelf/bedrijf en het Dickens festijn te ondersteunen. Doe je mee? Voor vragen neem gerust vrijblijvens contact met ons op.

De deelnemers van het Dickens Festijn zijn te herkennen aan het Dickens logo dat op de winkel of horeca is opgehangen. Lees verder via onderstaande pdf

Draag jij het Dickens Festijn een warm hart toe?

Wij zijn afhankelijk van fondsen, subsidies en donaties. Door jullie hulp en financiele ondersteuning kunnen wij als non-profit organisatie het Dickens Festijn organiseren en GRATIS aanbieden aan de bezoekers..
Dus help mee, elke euro wordt goed besteedt.

Mede mogelijk gemaakt door

Deelnemers Dickens Bonnen

Gezocht; aanhakers en creatievelingen

Haak aan ...

Vindt jij het leuk om te haken en heb je nog wat restjes wol in de kast liggen? Haak dan voor onze figuranten fijne polswarmers. We hebben een haak-patroon van Hobbii hieronder staan maar eigen creatie of inbreng is uiteraard welkom.

Creatievelingen gezocht

Ben jij een beetje creatief met naald en draad? Help dan mee om samen met andere vrijwilligers kleding te maken.

Van knopen aannaaien, schorten maken tot chique jurken naaien en hoeden maken. Ben je creatief kom ons dan helpen.