Molen Festijn Schiedam 2020

Lieve mensen,

De verspreiding van het Coronavirus (COVID-19) leidt nationaal en internationaal tot diverse maatregelen en beperkingen. Beperkingen die ook van invloed zijn op de voorbereidingen en planning van Stichting Triple C – Care, Cure & Culture en Stichting De Schiedamse Molens voor het Molen Festijn Schiedam 2020.

Met dit bericht willen we je op de hoogte brengen dat we door de aangescherpte maatregelen van de overheid, helaas met pijn in ons hart genoodzaakt zijn om het Molen Festijn Schiedam op zaterdag 9 mei a.s. te annuleren. Onze toewijding aan de gezondheid en veiligheid van jullie, de gemeenschap en van ons zelf staat daarbij voorop.

In overleg met de Stichting De Schiedamse Molens en de Gemeente Schiedam zijn we de mogelijkheid aan het bekijken om het Molen Festijn te verschuiven naar volgend jaar Nationale Molendag op zaterdag 8 mei 2021(onder voorbehoud van de benodigde vergunningen en financiën).

Voor nu: zorg goed voor elkaar, let op elkaar en blijf gezond.

Veel liefs van Anette, Jenneke & Marijn

Stichting Triple C vindt het ontzettend leuk om je te informeren en te betrekken bij onze plannen om het Molen Festijn Schiedam 2020 te organiseren. Het Molen Festijn zal (onder voorbehoud van de benodigde vergunningen en financiën) plaatsvinden op zaterdag 9 mei van 11.00 uur tot 17.00 uur in Schiedam.

Elk jaar vindt op de 2e zaterdag in mei de Nationale Molen- en Gemalendag plaats. Schiedam heeft de grootste molens ter wereld en dit is aanleiding voor Triple C – Care, Cure & Culture om onder andere in samenwerking met Stichting De Schiedamse Molens een mooi festijn te organiseren. De molendag is een nationale dag die we aan willen grijpen om de historische molens zowel nationaal als internationaal nog meer allure te geven.

Want zeg nu zelf, je kan toch trots zijn op onze historische stad Schiedam met een rijke geschiedenis en de grootste reuzen ter wereld!

We gaan terug in de tijd, naar de periode van ongeveer 1880, toen er nog 20 molens in Schiedam waren. Het is de bedoeling om de route langs de molens om te toveren in een gezellige historische sfeer van oude ambachten, straattoneel met veel figuranten en acteurs in klederdracht, muziek en zangkoren, dans, dichters, een Land Rover show met historische modellen, de expositie Gewiekste Kunst bij Gallery Jacques Tange, kooplui en marktkramen met leuke producten.

Uiteraard zijn er allerlei geweldige activiteiten in, op & om de molens. Vanwege Nationale Molendag zullen alle molens draaien en kan je er een aantal -gratis- bezoeken. De grootte van de molens en het uitzicht vanaf de houten balies maken indruk. Dat mag ook wel als je bedenkt dat het de hoogste traditionele molens ter wereld zijn. Durf jij het aan om naar boven te klimmen in de molen?

Het festijn is gratis toegankelijk voor bezoekers van alle leeftijden. Ben jij er gezellig bij?

We zijn druk bezig met alle voorbereidingen en plannen uitwerken. Binnenkort volgt er via onze website en social media meer informatie. Hou ons dus in de gaten.

Heb je misschien ook leuke  ideeën of wil je aanhaken met je bedrijf of organisatie, neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Bij Stichting Triple C vinden we het fijn om verbindingen te maken en samen te werken, want  samen sta je sterk!

Ontvang je liever een seintje van ons zodra er meer bekend is, schrijf je dan in via nieuws@stichtingtriplec.nl
Je ontvangt dan met enige regelmaat een nieuwsbrief met de laatste nieuwtjes betreft onze activiteiten. Uiteraard gaan we zorgvuldig met je gegevens om en wordt het alleen gebruikt voor de activiteiten van Stichting Triple C.

In Schiedam staan de grootste molens ter wereld!

De 7 grootste molens ter wereld staan in Schiedam. Ooit stonden er meer dan dertig molens in de stad. Het merendeel, de brandersmolens, maalde graan voor de branders, die moutwijn stookten voor de jeneverindustrie. Om binnen de bebouwing voldoende wind te vangen, en voor een grotere opslag- en productiecapaciteit, groeiden de molens uit tot de hoogste ter wereld. Nog altijd zijn de vijf overgebleven reuzen uit die tijd karakteristiek voor de stad. Zij hebben in deze eeuw gezelschap gekregen van twee nieuwe molens waardoor het totaal aantal brandersmolens op zeven is uitgekomen. Drie ervan zijn in bedrijf en malen meel voor bakkers en moutmeel voor de orginele moutwijnjenever.

Meer informatie over de molens vind je op hun site De Schiedamse Molens

Uitnodiging voor het Molen Festijn in een andere taal

Onderstaand vindt je de uitnodiging in diverse talen:

Engels – English
Frans – Français
Portugees – Português
Papiamento – Antiliaans
Pools – Polski
Turks – Türk
Arabisch – Alearabia  العربية

Gezocht ... enthousiaste figuranten & vrijwilligers

Natuurlijk zijn we op zoek naar  enthousiaste figuranten en vrijwilligers die kunnen helpen het festijn succesvol en gezellig te maken.

Als figurant zet je -in kostuum- een kleine rol of act neer, die je alleen of in een groepje opvoert. Dit kan op de gehele molenroute op diverse plekken en momenten zijn. Je versiert dus op een leuke manier de route voor de toeschouwers. Durf jij het aan?

We kunnen helpende handjes gebruiken om bezoekers wegwijs te maken op het molentraject. Achter de schermen om figuranten te begeleiden met de uitgifte van kleding en het opmaken met make-up. Of gewoon een lekker bakkie koffie schenken voor de figuranten en deelnemers. Hand- en spandiensten gaan altijd in overleg.

Tevens zijn wij nog op zoek naar creatieve ondersteuning bij het maken van kleding. We hebben inmiddels een leuke groep met vrijwillige naaisters die druk bezig zijn om voor deze gelegenheid molenkleding te maken. Heb je leuke ideeën en kan je meedenken om met een klein budget leuke dingen te maken, dan ben je van harte welkom en brengen we je graag in contact met Els en Diaan.

Schrijf je hier in als figurant of vrijwilliger en wordt het stralende middelpunt van het Molen Festijn 2020.

Gezocht ... standhouders voor de Malle Molen Markt

Wij zoeken deelnemers en standhouders voor de Malle Molen Markt die zal plaatsvinden in het centrum van Schiedam. De markt zal de zes historische molens op het traject van ongeveer 2 kilometer met elkaar verbinden. Ook komt er op dit traject straattoneel, figuranten & acteurs, muziek, zangkoren en allerlei leuke activiteiten IN en OM de molens.

We zoeken bijzondere, leuke & gezellige artikelen, oude ambachten, ambachtelijke- en streekproducten, een aantal foodtrucks, kaasboeren, brood/bakkers, humoristische standwerkers, hobbyisten en kunstenaars met zelfgemaakte producten. Ook zijn verkopers/standwerkers van plantjes en bloemen van harte welkom (zondag 10 mei is het moederdag)

Dus heb je nog mensen in je netwerk, zeg het voort!

Schrijf je in via dit formulier. Na aanmelding laten wij weten of je geselecteerd bent. (vol=vol)
De vaste prijs voor een kraam (4 meter) of grondplaats is € 50,- Neem gerust vrijblijvend contact met ons op als je een vraagt hebt.

Gezocht ... samenwerkingspartners & sponsoren

Hoe leuk zou het zijn om met, door en voor Schiedammers en alle andere belangstellende, een fantastisch festijn neer te zetten om Schiedam nog leuker te maken. We hebben hier tenslotte wel de hoogste molens ter wereld staan en het is geweldig om voor zowel de inwoners van Schiedam als voor bezoekers de Reuzen van Schiedam in het zonnetje te zetten.

Naast het feit dat we subsidie en fondsen hebben aangeschreven voor financiële ondersteuning willen we uiteraard ook het Schiedamse bedrijfsleven betrekken bij dit gezellige festijn.

Het Molen Festijn zal bijdragen aan een verhoging van het aantal stadsbezoekers/toeristen, wat weer zal  bijdragen aan bestedingspatronen in horecagelegenheden, winkels, organisaties en culturele instellingen. Graag willen we ondernemers en organisaties bij dit event betrekken zodat we met elkaar Schiedam nog meer allure kunnen geven.

Voor meer informatie over de sponsorpakketten en samenwerkings mogelijkheden Klik hier

Schiedam Blue – made by Jacques Tange.

Sluit Menu
nl_NLDutch