info@stichtingtriplec.nl of

06 - 29 44 81 70

Zaterdag 11 mei 2024

Nog even en dan is het weer Nationale Molendag. Wil je een keer één van de Reuzen van Schiedam beklimmen? Dan is dit je kans! En er is nog veel meer ...

Ontmoet de REUZEN van Schiedam op zaterdag 11 mei tussen 11:00 en 17:00 uur. Een gezellige historische sfeer in, om & op de Molens in Schiedam. Ontmoet de molenaars en neem -gratis- een kijkje in diverse molens. Waan je in de historie tussen de oude ambachten, figuranten en acteurs in klederdracht. Geniet van de prachtige molens, activiteiten, muziek, een tochtje met de fluisterboot, pannenkoeken en veel gezelligheid.

Molendag is gratis toegankelijk voor bezoekers van alle leeftijden, voor De Vrijheid en De Drie Koornbloemen geldt een minimumleeftijd van 18 jaar vanwege de veiligheid.

De grootte van de molens, de bezichtiging en het uitzicht vanaf de houten balies maken indruk. Dat mag ook wel als je bedenkt dat de hoogste traditionele molens van de wereld in Schiedam staan!

Molendag Schiedam wordt georganiseerd door Stichting De Schiedamse Molens in samenwerking met Triple C. Het programma is nog niet compleet maar we verwachten (net als vorig jaar) veel extra activiteiten rondom de molens op straat.

Wat is er te doen?

• Molenaars en andere vrijwilligers ontvangen je op de Schiedamse molens.
  • Op meerdere molens wordt graan gemalen
  • Culturele muzikale optredens
  • Interessante ambachten
  • Maak een tochtje met de fluisterboot
  • Bijzondere marktkramen
  • Figuranten in klederdracht
  • Kinderactiviteiten
  • En meer…

Molendag is een mooi moment om Schiedam aan familie of vrienden te laten zien. Zet hem vast in je agenda: zaterdag 11 mei 2024 van 11.00 tot 17.00 uur.

Doe je mee?

Figuranten, vrijwilligers en standhouders voor molenmarkt gezocht!

Figuranten en vrijwilligers gezocht

Gekleed in 19e-eeuwse molenkleding, kan jij op zaterdag 11 mei het stralende middelpunt zijn bij de molens van Schiedam.

Meld je aan als vrijwilliger (hand en spandiensten of naaister), figurant of acteur om een kleine rol te spelen. Het wordt gegarandeerd een hele leuke tijd! Doel is plezier maken!

We zoeken personen van verschillende leeftijden! Ook kinderen zijn welkom (onder begeleiding van een volwassenen) Lees het inschrijfformulier rustig door, hier staat verdere informatie in. Klik hier voor het inschrijfformulier.

Standhouders voor de molenmarkt gezocht

Zorg jij ervoor dat de bezoekers de leukste en mooiste (moederdag) producten kunnen scoren? Of wil een bepaalde ambacht demonstreren. Producten verkopen voor een goed doel? Schrijf je dan in voor de Molen Markt. (Food is vol)

De kramen zijn bestemd voor de verkoop van leuke artikelen. Bij inschrijving vragen wij de artikelen te noemen die je gaat verkopen.

Je kan kiezen uit een plaats inclusief kraam of een grondplaats. De kraam is 4 meter lang dus genoeg ruimte voor jullie leuke producten. Ook verhuren we een halve kraam van 2 meter. Dit betreft een gedeelde marktkraam met een andere partij waarbij ieder 2 meter huurt, gezellig en zeer geschikt voor hobbyisten en goede doelen.

Wil je een grondplaats, dan horen we graag de afmetingen van je wagen. (lxbxh)

Na je inschrijving bekijken we of deze past in het concept van Molendag. Per categorie hanteren wij een maximaal aantal deelnemers. Mocht de gekozen productcategorie vol zitten, koppelen wij dit aan je terug. Het verkopen van alcoholische dranken is niet toegestaan.

Prijzen:
Plek met marktkraam 4 meter a € 50,-
Grondplaats a € 37,50
Plek gedeelde marktkraam van 2 meter a € 25,-

Klik hier om in te schrijven.

LET OP -> food is vol.

Kinderactiviteiten.

Naast dat je in en op de molens kan zijn er zijn super leuke kinderactiviteiten bij diverse molens.

Zo is er bij molen De Walvisch aan de Westvest 229 een speciale tent waar kinderen geschminkt worden, hun haar kunnen laten vlechten, pannekoeken kunnen eten en er is zelfs een echte poppenkast! Poppentheater de Fighter van Marco Kalkman, hoe gaaf is dat!

Ook kunnen de kinderen hier komen kleuren. Als het gekleurde kunstwerk wordt ingeleverd krijg je een prijs. Ieder kind is een winnaar.

Bij molen De Vrijheid zijn de zakkendragers actitief met oud Hollandse spelletjes, kom jij hen verslaan?

Tussen molen De Noord en De Palmboom kan je meedoen met de oude ambachten. Kom je ook klompjes verven of een springtouw maken. Of kom poffertjes eten en ouderwets snoepgoed snoepen.

Bij molen De Kameel op het Doeleplein kan je de stoombok bekijken, luisteren naar de muziek, leuke producten kopen op de markt  en heerlijke molenwafels eten bij Tante Loes.

Wist je dat je bij De Babbersmolen lekker kunt spelen in de natuur? Bezoekers kunnen een mini-polder met slootjes onderwater laten lopen en hem daarna weer droogmalen met een groot houten scheprad. Het water wordt gespuid in een mini-Poldervaart met werkende keersluizen. Jong en oud ervaren zo zelf hoe de Nederlandse waterhuishouding eeuwenlang heeft gewerkt.

Alle kinderen verzamelen er is genoeg te doen!

Bezoekers informatie

Vervoer + Parkeren
Wij raden iedereen aan om zoveel mogelijk te voet en met het OV te komen. Molen De Kameel ligt 10 min. lopen vanaf trein- en metrostation Schiedam Centrum. Met de metro kan je ook uitstappen bij station Parkweg. Kom je toch met de auto dan zijn er drie parkeergarages: Stadserf, ABC en de Passage.
Voor wie ook de Babbersmolen wil bezoeken is het handig om met de fiets te komen: slechts 6 minuten fietsen vanaf molen De Drie Koornbloemen. Bij de Babbersmolen is een gratis autoparkeerplaats op 5 minuten lopen achter Scholengemeenschap Spieringshoek. Met de metro uitstappen bij station Troelstralaan en vandaar 15 minuten lopen.

Toegang molens
Om te veel drukte en gevaarlijke situaties in de molens te voorkomen, en zo een goede doorstroming te bevorderen, zijn niet alle molens open voor kinderen en jongeren. Zij hebben echter genoeg molens waar ze wel terecht kunnen. Daarnaast geldt een maximum aantal bezoekers dat tegelijkertijd de molen mag beklimmen. Dit varieert van 30 mensen per molen.
Bij veel molens zijn leuke buitenactiviteiten voor jong en oud voor als er in de molen geen plek is.

• Molens voor alle leeftijden: De Babbersmolen, De Walvisch, De Palmboom en De Kameel
  • Molens voor 18+: De Vrijheid en De Drie Koornbloemen.

Huisregels

• Molendag is een gezellig feest voor jong en oud zonder alcohol of drugs
  • Let bij het wandelen van molen naar molen goed op het andere wegverkeer
  • Kinderen moeten altijd begeleid worden door een volwassene die voor hen aansprakelijk is
  • De molens zijn oude werktuigen met open trapgaten en draaiende delen. Let op waar je loopt en houd je kinderen bij je.
  • Ga op de steektrappen in de molens altijd achterwaarts naar beneden (dus met je neus naar de treden gericht)
  • Op de trappen in de molens hebben bezoekers die naar beneden gaan altijd voorrang op bezoekers die omhoog gaan.
  • Volg altijd de aanwijzingen op van personeel en vrijwilligers
  • Wees aardig voor elkaar, ook als het ergens druk is. Kijk dan eerst bij een andere molen met minder drukte.
  • Maak er een leuke dag van!

Lees goed de hierbovenstaande huisregels voor uw eigen veiligheid.
Er zijn op verschillende molenlocaties gecertificeerde BHV-ers aanwezig voor eerste hulp bij kleine ongelukken. Zij kunnen binnen enkele minuten ter plaatse zijn. Daarnaast zijn er twee gecertificeerde EHBO-ers die rondlopen van molen tot molen. Hebt u hulp nodig? Geef dit door aan één van onze vrijwilligers die herkenbaar zijn met een ‘Crew’-armband. Zij zullen een BHV-er waarschuwen.

Molendag wordt begeleid door gecertificeerde beveiligers van Shelter Security Services. Zij zijn getraind en bevoegd om indien nodig mensen aan te houden en zijn herkenbaar aan hun uniform. Ook zij hebben een BHV-diploma voor eerste hulp en beschikken over een AED-apparaat.

Kind kwijt/gevonden voorwerp?
Verdwaalde kinderen en gevonden voorwerpen kunnen worden weggebracht naar de kraam van Stichting De Schiedamse Molens op het Doeleplein (of begane grond molen De Kameel).