info@stichtingtriplec.nl of

06 - 29 44 81 70

Terugblik Dickens Festijn Schiedam 2022

Trots en met veel plezier kijken wij terug op een geslaagd Dickens Festijn. Door alle enthousiaste deelnemers, enorme inzet van de vrijwilligers en de tevreden bezoekers is het een geweldige dag geweest.

We hebben inmiddels een aantal foto albums gemaakt, welke je online kunt bekijken. De foto's zijn gemaakt door diverse fotografen op vrijwillige basis. Ontzettend bedankt allemaal.

Veel plezier met het nagenieten!

Foto album 1

- Coen Meeder.

Foto album 2

- Jolanda Drenkelford, Nico Goedgebuur, P. den Breeijen, Nico Reuten, Coen Meeder, Gerard van Herk en Paul de Graaf.

Foto album 3

- Coen Meeder (generale repetitie).

Tip: de digitale foto albums zijn te bestellen als echte foto boeken. Hoe leuk is dat! Bij het openen van de digitale album staat er rechts bovenin het scherm een winkelwagentje. Bij het aanklikken van dit winkelwagentje verschijnt de prijs, kan je je gegevens invullen en de betaling afronden.

Via onze facebook pagina vindt je heel veel beeldmateriaal. Diverse fotografen en lokale pers hebben prachtige foto's, filmpjes en interviews op hun persoonlijke facebook account geplaatst welke wij hebben doorgezet op op onze pagina. Klik hier om te bekijken.

Deze fotografen willen wij ook bedanken voor hun prachtige werk: Schiedam Foto, Ed Koorengevel - Paul Meuldijk - Wim van den Berg - Nico Kruijsse - John Mocnik - en alle andere die foto's hebben geplaatst.

Foto: Paul de Graaf

Dickens Festijn Schiedam

Zaterdag 17 december 2022 van 10 tot 20 uur

Met veel plezier en enthousiasme hebben wij in 2019 het Dickens Festijn in Schiedam georganiseerd. Wij hebben dit met veel partijen in, om en uit Schiedam gedaan waaronder heel veel enthiosiaste vrijwilligers. Het was een geslaagd festijn wat zeker voor herhaling vatbaar is. Helaas heeft corona ervoor gezorgd dat het festijn in 2020 en 2021 niet door is gegaan.

Vol goede moed kijken we nu uit naar zaterdag 17 december 2022 om er weer een geweldig feest van te maken voor, door en met Schiedammers en alle belangstellende.

Wat, wanneer, hoelaat en waar:
Dickens Festijn Schiedam | Feest en kerstmarkt in een gezellige historische sfeer - gratis toegankelijk.

zaterdag 17 december van 10.00 tot 20.00 uur.
Lange Kerkstraat, Grote Kerk en Land van Belofte in Schiedam Centrum.

Laatste nieuws

Na overleg met de gemeente Schiedam heeft Stichting Triple C besloten om het Dickensfestijn te laten plaatsvinden op zaterdag 17 december van 10.00 uur tot 20.00 uur. (zondag 18 december komt te vervallen)

De aangescherpte wet- en regelgeving heeft de doorslag gegeven voor de wijziging van 2 naar 1 dag en de verschuiving van het evenemententerrein. Het veiligheidsplan en het traject zijn herzien, met behoorlijke consequenties voor het programma en het budget.

De grootste wens van Stichting Triple C om het Dickens Festijn gratis te houden is daardoor overeind gebleven. Het Scrooge verhaal, met grote contrasten tussen arm en rijk, is helaas ook in Schiedam weer actueel. Daarom vond de organisatie het belangrijk iedereen een
feestelijke en sfeervolle dag te kunnen bezorgen. Het festijn en alle optredens zijn gratis en toegankelijk voor iedereen en ook alle kinderactiviteiten zijn gratis.

De zorgvuldig gekozen programmering voor jong en oud zorgt voor een feestelijke dag voor alle inwoners van Schiedam.
De Lange Kerkstraat, de Grote Kerk én het Land van Belofte worden omgetoverd in de 19e - eeuwse sfeer van Charles Dickens, met een kerstmarkt, een decor van ambachten, straattoneel, figuranten, zangkoren, dichters, kinderactiviteiten en nog veel meer.

De Grote Markt sluit met de grote kerstboom naadloos aan op het evenemententerrein. Horeca en de winkeliers zijn gevraagd om aan te haken bij het Dickens thema. Ook is er een Dolle Dwaze Dickens Kortingsactie. Op koopzondag 18 december zijn er 2 bijeenkomsten in de Grote Kerk in Kerstsfeer dus het belooft een sfeervol weekeind te worden in het hele stadscentrum.

Feest in een historische sfeer.

Schiedam heeft met zijn historische binnenstad het perfecte decor voor een Dickens Festijn! Wist je dat er bij Drukkerij Roelants op Lange Haven 141 in Schiedam rond 1867 Nederlandse vertalingen van de werken van Charles Dickens zijn gedrukt.

Acteurs en figuranten in Dickens klederdracht zullen de bezoekers vermaken. Het straattoneel zal met een Schiedamse twist zijn, dit houdt in dat de geschiedenis van Schiedam in de opgevoerde toneelstukjes terug komt. Geniet van de muziek en de zangkoren en koop wat leuks op de kerstmarkt. Ook zal er een ruim aanbod aan kinderactiviteiten zijn.

Save the date want er zal weer voldoende te beleven zijn!

Gratis toegankelijk.

Wij vragen geen entree voor het festijn omdat we iedereen de kans willen geven om mee te genieten, ongeacht wat ze te besteden hebben. Voor iedere Schiedammer iets aanbieden en mee laten doen is de kracht van Stichting Triple C. De dagen moeten laagdrempelig zijn om naartoe te komen en een heel open karakter hebben.

Alle activiteiten van Stichting Triple C zijn open en toegankelijk voor iedereen. We proberen alle drempels (betalen, selectie of auditie) altijd te voorkomen. Hierdoor vallen alle hiërarchieën, cultuurverschillen, status, etc. weg en dat sluit aan bij onze missie. Samen, met elkaar er wat moois van maken!

Extra leuk om juist nu alles duurder wordt weer eens gratis met het hele gezin ergens naartoe te kunnen.

Huisregels tijdens het Dickens Festijn

Lees hier onze Huisregels Dickens Festijn 17 december 2022.pdf die van toepassing zijn tijdens het Dickens Festijn.

Het bezoeken van het Dickens Festijn geschiedt geheel op eigen risico. Bij betreding van het Dickens Festijn stemt u in met en houdt u zich aan onze huisregels. Deze regels zijn van toepassing op iedereen die zich in, of, op en rond het terrein van het Dickens Festijn bevindt.

Lees als bezoeker de Huisregels Dickens Festijn 17 december 2022.pdf zorgvuldig door en leef deze regels na. Alvast ontzettend bedankt voor jullie medewerking.

Het programma

Inmiddels is de programmering bekend. Programmaboekjes worden op zaterdag 17 december bij entree van het Dickens Festijn uitgedeeld. Hieronder lees je wat er allemaal te beleven is;

Om 10:00 uur is de Dickens kerst markt open. Een gezellige markt met heel veel leuke producten voor jong en oud!

Om 11:00 uur is de officiële openingdoor burgemeester Lamers en wethouder Hamerslag en de Kerstman op het Land van Belofte.

Om 11:30 uur start de programmering op alle drie de podia. Om 19:30 uur zal er een feestelijke afsluiting zijn op het Land van Belofte.

Respect voor de omgeving. Graag uw afval deponeren in de afvalbakken. Helpt u mee om te het terrein schoon te houden?

Disclaimer: Stichting Triple C - Care, Cure & Culture doet er alles aan om de veiligheid van het publiek en deelnemers te waarborgen en heeft daarvoor ook de benodigde maatregelen getroffen. Aangezien het een openbaar evenement is blijft iedereen ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor o.a. zijn eigendommen en materialen. Laten we goed op elkaar letten en voor elkaar zorgen.

Kinderactiviteiten

De kinderactiviteiten vinden doorlopend plaats op het Land van Belofte. Hier staan tenten waar de kinderen kunnen kleuren. Lever je de kleurplaat in dan mag je een leuk *cadeautje uitzoeken. Ieder kunstwerk is een *presentje waard (*op=op)

Ook kan je een prachtige vlecht in je haar laten vlechten. Welke kleur wil jij, rood, goud of zilver?
Laat je schminken, als tijger, prinses of .... Hoe wil jij eruit zien? Doe mee met de knutsel workshops van Zwerfie en maak van zwerfafval geweldige knutelskunstwerkjes.

Wil jij graag dansen? Dat kan; in de ochtend kan je een dansworkshop volgen bij DansZee. Van 12:30 tot 12:45 uur is het podium op de Lange Kerkstraat voor DansZee en de nieuwe danssterren. Dus pak je podium!

Kom kijken bij de mensen van de Vergeten Ambachten, een groep nautische ambachtslieden die de historische tijd van rond 1900 kan laten herleven. De ambachtslieden zijn op de een of andere manier altijd verbonden geweest met het water en de daarop varende schepen. Leer en kijk hoe het vroeger er aan toe ging en maak zelf een springtouw of andere leuke dingen. Kijk voor meer informatie op hun facebook pagina.

De Zakkendragers uit Schiedam zijn ook van de partij! Het Anthonisgilde houden het ambacht van zakkendrager in ere. In de vorm van 'levende' geschiedenis bieden wij een kijkje in het leven van 18e-eeuwse havenarbeiders. Het huidige gilde bestaat uit ruim 11 vrijwilligers en zijn het enige gilde in Europa dat dit ambacht nog uitoefent. Kom kijken, leren en meedoen met hen.

Ook gaan zij oud hollandse spelletjes spelen. Durf jij het aan om de strijd met hen aan te gaan?

Meer informatie over de Zakkendragers Anthonisgilde Schiedam vindt je op de website https://anthonisgilde.nl/

-Deze bovenstaande activiteiten worden gratis aan de kinderen aangeboden door Stichting Triple C.

Podium Lange Kerkstraat

Podium Programma - Lange Kerkstraat bij de kerstmarkt:

• 11:30 – 12:00 Popkoor@School
  • 12:00 – 12:15 Yets Dance Crew
  • 12:15 – 12:30 Bombardeer Schiedam
  • 12:30 – 12:45 DansZee
  • 12:45 – 13:15 Uit Volle Borsten
  • 13:15 – 13:45 Sax & Strings
  • 13:45 – 14:00 010HipHop
  • 14:00 – 14:30 Saint Andrew Pipe Band (doedelzakken)
  • 14:30 – 15:30 Letsdens
  • 15:30 – 16:00 Sax & Strings
  • 16:00 – 16:15 Feminisme
  • 16:15 – 17:15 Big Bang Bager
  • 17:15 – 17:45 Jewelcase
  • 17:45 – 18:00 Bombardeer Schiedam
  • 18:00 – 18:15 Mevr. Scrooge
  • 18:15 – 18:30 Singing Maid
  • 18:30 – 19:30 No Escape

Podium
Land van Belofte

Podium Programma Land van Belofte:

• 11:00 – 11:30 Opening Burgemeester, wethouder en Brassband
  • 11:30 – 11:45 Scrooge
  • 11:45 – 12:15 Uit Volle Borsten
  • 12:15 – 12:30 Gestolen Kolen
  • 12:30 – 13:00 Jewelcase
  • 13:00 – 13:30 Dickenskoor Scyedam
  • 13:30 – 13:45 Vondels twist
  • 13:45 – 14:00 Yets Dance Crew
  • 14:00 – 14:30 Saint Andrew Pipe Band (doedelzakken)
  • 14:30 – 15:30 Sixteen Strings
  • 15:30 – 16:30 Ouborg & De Reus
  • 16:30 – 17:30 Barend Hoek Collective
  • 17:30 – 17:45 010HipHop
  • 17:45 – 18:00 Gestolen Kolen
  • 18:00 – 18:15 Vondels twist
  • 18:15 – 19:30 Coverband Underdog & Muziektolk Hoort Erbij
  • 19:30 – 20:00 Feestelijke afsluiting

Podium in de Grote Kerk

Podium programmering in de Grote Kerk:

• 11:30 – 12:00 Harmonie Ambrosius
  • 12:00 – 12:30 Orpheus
  • 12:30 – 13:00 Harmonie Ambrosius
  • 13:00 – 13:30 Orpheus
  • 13:30 – 14:00 Stand Together
  • 14:00 – 14:30 Ensemble Hans Ritman & Opera aan de Schie
  • 14:30 – 15:00 Stand Together
  • 15:00 – 15:30 Ensemble Hans Ritman & Opera aan de Schie
  • 15:30 – 15:45 Scrooge
  • 15:45 – 16:00 Singing Maid
  • 16:00 – 16:30 Popkoor@School
  • 16:30 – 16:45 Mevr. Scrooge
  • 16:45 – 17:15 Shantykoor Stuurloos
  • 17:15 – 17:45 Dakota
  • 17:45 – 18:15 Shantykoor Stuurloos
  • 18:15 – 18:30 Feminisme
  • 18:30 – 19:30 Lulu Swing

Mobiele Acts op het parcours

De mobiele acts op het parcours:

• 10:00 - 19.30 Hand-draaiorgel Roos
  • 10:00 - 19:30 Kerstman
  • 10:00 - 15:30 Bep & Tilly
  • 12:00 - 18:00 Piet Paaltjens
  • 12:30 - 19:30 Stadsdichters
  • 13.00 - 17:00 Karikatuurtekenaar
  • 13.00 - 18:00 Toneel act Jeneverbes
  • 10:00 - 15:00 Doedelzakkers
  • 14.00 - 16:00 Accordeonist Frank
  • 15.00 - 19:00 Dr. Wilson
  • 15.00 - 19:30 Opera Alberto Moreno

Hieronder staat het gehele programma in een overzicht. (programmaboekje)

Stadsrondleidingen in Schitterend Schiedam.

Tussen 13:00 en 15:00 uur zijn er 3 gidsen van de Historische Vereniging aanwezig, zij nemen je mee door ons Schitterend Schiedam.

Kom je speciaal voor het Dickens Festijn naar Schiedam? Vergeet dan niet gelijk de stadswandeling te doen om kennis te maken met ons Schitterend Schiedam.
Ook voor de rasechte Schiedammers onder ons is het altijd leuk om om een wandeling te maken en uitleg te krijgen over de verborgen prachtige historische plekjes in Schiedam. Ook kan je informatie krijgen van de gidsen wanneer er andere stads wandelingen plaats vinden. Een aanrader om te doen! Kijk voor meer informatie op de website van de Historische Vereniging Schiedam.

Kom je kleuren?

Tijdens het Dickens Festijn kan je komen kleuren in de kindertent die op het Land van Belofte staat. Lever jouw gekleurde kunstwerk in op 17 december en ontvang direct een leuke prijs. Ieder kind is een winnaar. (op=op)

Je kan ook alvast thuis aan de slag.

Download hier de kleurplaten en print ze uit.:

Hou voor het laatste nieuws ook onze facebook pagina in de gaten.

Beleef hier alvast een voorproefje

Op zaterdag 10 december was de generale repetitie voor het Dickensfestijn. We hebben met een deel van de acteurs & figuranten een doorloop gedaan en een preview gegeven in Frankenland en Jacobs Gasthuis van de Frankelandgroep. Daar hebben de bewoners sjaals, polswarmers, mutsen en handschoenen gebreid en gehaakt voor de vrijwilligers van Triple C

Dus wát er ook gebeurt op 17 december, koud gaan alle 100 vrijwilligers het niet krijgen!

Bekijk hier de foto's. Deze zijn gemaakt door Coen Meeder.

Mede mogelijk gemaakt door

Het Dickens Festijn is mogelijk gemaakt door de financiele ondersteuning van de Gemeente Schiedam en onderstaande fondsen.

Dank je wel voor jullie hulp

Onderstaande sponsors hebben ons geholpen met diverse ondersteuning. Die extra donatie, cadeautjes voor deelnemers en vrijwilligers, de oefenruimte, catering, te veel om op te noemen. Een dikke dank je wel voor jullie allemaal!

Deelnemers Dickens Bonnen