info@stichtingtriplec.nl of

06 - 29 44 81 70

Zaterdag 11 mei 2024

Nog even en dan is het weer Nationale Molendag. Wil je een keer één van de Reuzen van Schiedam beklimmen? Dan is dit je kans! Wij hebben er zin in! We ook een bestelling geplaatst voor mooi weer ;-)

Ontmoet de REUZEN van Schiedam op zaterdag 11 mei tussen 11:00 en 17:00 uur. Een gezellige historische sfeer in, om & op de Molens in Schiedam. Ontmoet de molenaars en neem -gratis- een kijkje in diverse molens. Waan je in de historie tussen de oude ambachten, figuranten en acteurs in klederdracht. Geniet van de prachtige molens, activiteiten, muziek, een tochtje met de fluisterboot, pannenkoeken en veel gezelligheid.

Molendag is gratis toegankelijk voor bezoekers van alle leeftijden*.

De grootte van de molens, de bezichtiging en het uitzicht vanaf de houten balies maken indruk. Dat mag ook wel als je bedenkt dat de hoogste traditionele molens van de wereld in Schiedam staan!

Molendag Schiedam wordt georganiseerd door Stichting De Schiedamse Molens in samenwerking met Triple C. Het programma is compleet en er zijn veel extra activiteiten rondom de molens op straat. Hieronder kan je het programmaboekje vinden.

Wat is er te doen?

• Molenaars en andere vrijwilligers ontvangen je op de Schiedamse molens
  • Op meerdere molens wordt graan gemalen en uitleg gegeven
  • Muzikale optredens
  • Interessante ambachten en demonstraties
  • Maak gratis een tochtje met de molenboot waar muziek op is en zing mee met de zangeres (fluisterboot0
  • Bijzondere marktkramen met mooie producten. De volgende dag is het moederdag dus sla je slag
  • Foodtrucks
  • Figuranten in klederdracht
  • Kinderactiviteiten zoals poppenkast, schimken, harenvlechten en kleuren met prijsjes (elk kind is winnaar)
  • En meer…

Molendag is een mooi moment om Schiedam aan familie of vrienden te laten zien. Zet hem vast in je agenda: zaterdag 11 mei 2024 van 11.00 tot 17.00 uur.

*Voor molen De Vrijheid geldt een minimumleeftijd van 18 jaar vanwege de veiligheid. Molen De Drie Koornbloemen is de toneelmolen waar onze enthousiaste acteurs en figuranten in klederdracht doorlopend het toneelstuk 'Molenpraat' spelen op de eerste verdieping. De Drie Koornbloemen is deze keer dus niet te beklimmen.

Programmering bekend!

De programmering is bekend en er is weer genoeg te doen! Bij elke molen is er wat leuks en voor ieder wat wils!

Kijk alvast wat je allemaal kunt doen op zaterdag 11 mei tussen 11.00 en 17.00 uur.

Onderaan deze pagina lees je de bezoekers informatie en veiligheidsregels, mocht je nog vragen hebben stuur dan gerust een mailtje op info@stichtingtriplec.nl

Psssstt: we hebben mooi weer besteld dus we zien jullie allemaal op Nationale Molendag.

Bezoekers informatie

Vervoer + Parkeren
Wij raden iedereen aan om zoveel mogelijk te voet en met het OV te komen. Molen De Kameel ligt 10 min. lopen vanaf trein- en metrostation Schiedam Centrum. Met de metro kan je ook uitstappen bij station Parkweg. Kom je toch met de auto dan zijn er drie parkeergarages: Stadserf, ABC en de Passage.
Voor wie ook de Babbersmolen wil bezoeken is het handig om met de fiets te komen: slechts 6 minuten fietsen vanaf molen De Drie Koornbloemen. Bij de Babbersmolen is een gratis autoparkeerplaats op 5 minuten lopen achter Scholengemeenschap Spieringshoek. Met de metro uitstappen bij station Troelstralaan en vandaar 15 minuten lopen.

Toegang molens
Om te veel drukte en gevaarlijke situaties in de molens te voorkomen, en zo een goede doorstroming te bevorderen, zijn niet alle molens open voor kinderen en jongeren. Zij hebben echter genoeg molens waar ze wel terecht kunnen. Daarnaast geldt een maximum aantal bezoekers dat tegelijkertijd de molen mag beklimmen. Dit varieert van 30 mensen per molen.
Bij alle molens zijn leuke buitenactiviteiten voor jong en oud, dus genoeg te doen als er even gewacht dient te worden.

• Molens voor alle leeftijden: De Babbersmolen, De Walvisch, De Palmboom en De Kameel
  • Molens voor 12+ en maximaal 15 personen voor een rondleiding: De Noord
  • Molens voor 18+: De Vrijheid
  • Molen De Drie Koornbloemen is deze dag niet vrij te beklimmen. Hier vind je de informatiebalie van De Schiedamse Molens.

Huisregels

• Molendag is een gezellig feest voor jong en oud zonder alcohol of drugs
  • Let bij het wandelen van molen naar molen goed op het andere wegverkeer
  • Kinderen moeten altijd begeleid worden door een volwassene die voor hen aansprakelijk is
  • De molens zijn oude werktuigen met open trapgaten en draaiende delen. Let op waar je loopt en houd je kinderen bij je.
  • Ga op de steektrappen in de molens altijd achterwaarts naar beneden (dus met je neus naar de treden gericht)
  • Op de trappen in de molens hebben bezoekers die naar beneden gaan altijd voorrang op bezoekers die omhoog gaan.
  • Volg altijd de aanwijzingen op van personeel en vrijwilligers
  • Wees aardig voor elkaar, ook als het ergens druk is. Kijk dan eerst bij een andere molen met minder drukte.
  • Maak er een leuke dag van!

Lees goed de hierbovenstaande huisregels voor uw eigen veiligheid.
Er zijn op verschillende molenlocaties gecertificeerde BHV-ers aanwezig voor eerste hulp bij kleine ongelukken. Zij kunnen binnen enkele minuten ter plaatse zijn. Daarnaast zijn er twee gecertificeerde EHBO-ers die rondlopen van molen tot molen. Hebt u hulp nodig? Geef dit door aan één van onze vrijwilligers die herkenbaar zijn met een ‘Crew’-armband. Zij zullen een BHV-er waarschuwen.

Molendag wordt begeleid door gecertificeerde beveiligers van Shelter Security Services. Zij zijn getraind en bevoegd om indien nodig mensen aan te houden en zijn herkenbaar aan hun uniform. Ook zij hebben een BHV-diploma voor eerste hulp en beschikken over een AED-apparaat.

Kind kwijt/gevonden voorwerp?
Verdwaalde kinderen en gevonden voorwerpen kunnen worden weggebracht naar molen De Kameel aan de Noordvest 34, op de begane grond bij de balie. Ook is het mogelijk om een beveiliger aan te spreken voor hulp.

Doe je mee?

Figuranten, vrijwilligers en standhouders voor molenmarkt gezocht!

Figuranten en vrijwilligers gezocht

Gekleed in 19e-eeuwse molenkleding, kan jij op zaterdag 11 mei het stralende middelpunt zijn bij de molens van Schiedam.

Meld je aan als vrijwilliger (hand en spandiensten of naaister), figurant of acteur om een kleine rol te spelen. Het wordt gegarandeerd een hele leuke tijd! Doel is plezier maken!

We zoeken personen van verschillende leeftijden! Ook kinderen zijn welkom (onder begeleiding van een volwassenen) Lees het inschrijfformulier rustig door, hier staat verdere informatie in. Klik hier voor het inschrijfformulier.

Standhouders voor de molenmarkt gezocht

Zorg jij ervoor dat de bezoekers de leukste en mooiste (moederdag) producten kunnen scoren? Of wil een bepaalde ambacht demonstreren. Producten verkopen voor een goed doel? Schrijf je dan in voor de Molen Markt. (Food is vol)

De kramen zijn bestemd voor de verkoop van leuke artikelen. Bij inschrijving vragen wij de artikelen te noemen die je gaat verkopen.

Je kan kiezen uit een plaats inclusief kraam of een grondplaats. De kraam is 4 meter lang dus genoeg ruimte voor jullie leuke producten. Ook verhuren we een halve kraam van 2 meter. Dit betreft een gedeelde marktkraam met een andere partij waarbij ieder 2 meter huurt, gezellig en zeer geschikt voor hobbyisten en goede doelen.

Wil je een grondplaats, dan horen we graag de afmetingen van je wagen. (lxbxh)

Na je inschrijving bekijken we of deze past in het concept van Molendag. Per categorie hanteren wij een maximaal aantal deelnemers. Mocht de gekozen productcategorie vol zitten, koppelen wij dit aan je terug. Het verkopen van alcoholische dranken is niet toegestaan.

Prijzen:
Plek met marktkraam 4 meter a € 50,-
Grondplaats a € 37,50
Plek gedeelde marktkraam van 2 meter a € 25,-

Klik hier om in te schrijven.

LET OP -> food is vol.